fredag 14. september 2007

Kan man bytte plastlommer?

I går printet jeg, bokstavlig talt, ut en hel haug med papir. Hvis du nå tenker "der har vi en av de papirelskerne ja, de som ikke gjør annet enn å se på de hvite, tynne, flate og firkantede rektanglene som i A4 tilfellet har sider på 210 mm × 297 mm, men som dersom man følger ISO-standarden finnes i 35 størrelser fordelt over A-serien, B-serien og C-serien, som lages av fibre fra planter, blant andre trær, bomull, lin og hamp, og som holdes sammen av elektrostatiske bindinger, også kalt hydrogen-bindinger, og som brukes til uttallige ting som skriving, tegning, bilder, penger, konvolutter, bagger, lommetørkler, kunst, billetter, sandpapir, origami, og viktigst av alt toalettpapir, og som på gresk heter pápyros etter ordet for papyrus som ble produsert i Det gamle Egypt, men som kineserne tok ett skritt videre da de begynte å pakke inn ting i det 200 år før en viss "mann" kom til Jorden, og som 100 år etter denne mannen ble brukt til å skrive på, og som ble brukt av kineserne til toalettpapir i det sjette århundre, og som i Amerika ble oppfunnet av mayaene i det femte århunderet, og som ikke ble produsert i Europa før i det 11-århundret", ja da har du et problem, for da kan du altfor mye om papir.
Men tilbake til saken - disse papirene måtte jeg sette inn i en perm, og jeg liker å sette arkene i plastlommer. Dessverre hadde jeg kun 9 igjen, så jeg ble ikke ferdig. Jeg kunne jo ikke ha papir flytende rundt overalt, så neste dag kjøpte jeg 4 pakker med 10 plastlommer. Da han i kassen sa prisen angret jeg med en gang, 40 kr, og ikke 20 som det koster på Rema. Er dette rasjonelt da? Betale dobbel pris. Den eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte de på Rema var at de var tom forrige gang jeg var innom og jeg går rett forbi bokhandelen, så da blir det lettere å handle der. Uansett, jeg tenkte det fikk bare være. Men hva skjedde da jeg kom hjem? Jo jeg oppdaget at det kun var plass til 1 ark i hver plastlomme. 1 ark! Hvis jeg putter i 2 ark, begynner papiret å krølle seg og slik kan jeg jo ikke ha det. Hvis jeg putter 4-8 ark i, som er det jeg pleier å putte nedi, minner det mer om Storm on the Sea of Galilee. Hele lommen bølger seg bortover, til sammenligning har jeg puttet 40 ark i enkelte av plastlommene fra Rema.
Plastlommene er med andre ord tilnærmet ubrukelige for meg, og hvorfor skal jeg da beholde dem? Jeg har tre pakker jeg ikke har åpnet, og jeg har kvitteringen. Kan jeg da gå til bokhandelen og få de 30 kr tilbake? Det er jo bare 30 kr, så virker jeg smålig hvis jeg leverer tilbake 30 plastlommer? Et annet problem er at hele kvitteringen min er full av gule prikker. Jeg har nemlig nettopp begynt på en ny markeringspenn, og i begynnelsen blir det små gule prikker på slutten av hver linje. For at ikke disse prikkene skal gå over på den motsatte siden når jeg blar om, tørker jeg det vekk med papir, og i dag var det tilfeldigvis kvitteringen som lå nærmest - jeg skulle jo bare kaste den allikevel.
Nå sitter jeg altså med 40 tilnærmet ubrukelige plastlommer, 30 av de i 3 uåpndede pakker, og en gulprikkete kvittering. Skal jeg gå og få en tilgodelapp, eller skal jeg til og med kreve pengene tilbake? Eller ingen av delene?

2 kommentarer:

Weinberg sa...

Selvsagt kan du bytte. Det er mulig jeg som sunnmøring er inhabil, men selvsagt kan du bytte.

Det er rasjonelt for butikken å ta 40 kroner så lenge tullinger med dårlig tålmodighet og høy betalingsvilje likevel kjøper mappene sine der. Etterspørselen er kanskje rimelig uelastisk?

Over til noe viktigere: setter du arkene dine i plastmapper? Har du hørt om hullemaskin? Fantastisk verktøy. 59 kroner på Clas Ohlson for den designbevisste herre.

Fyll ut angreskjema og stå på krava.

Mikaj Noduckson sa...

Det er jo det at prisen er så lav, men prosentvis blir jo forskjellen stor fra 5 til 10 kr for 10 stk. (Prisen på 40 var for 4 pakker). Tidligere var det 10kr på Rema også.
Liker ikke hull i arkene mine. Dessuten er plastlommene mer slitesterke enn papir.
Stå på krava for 30 kr og med gul kvittering? Har jo åpnet en av pakkene. Tror jeg må få høre andres meninger også, du er kanskje litt innhabil.