mandag 9. juli 2007

Hvordan få seg sommerjobb

Nå i disse sommertider er det populært med sommerjobb. Jeg har derfor bestemt meg for å fortelle hvordan jeg gikk frem, slik at alle andre kan gjøre like stor suksess som meg neste år. Av hensyn til personvern, er alle anonymiserte.
Jeg begynte allerede i mars. Jeg sendte en del sønkader, og registrerte dessuten CVen min hos Kvinnekraft og Første-Divisjon Herrer. Etter et par uker ble jeg innkalt til intervju hos de nevnte konsulentselskapene. Begge intervjuene gikk OK, men jeg ble satt fast noen ganger, som da jeg fikk spørsmålet om hvilke områder jeg ville forbedre meg på. Dette er sikkert et godt spørsmål, men kanskje ikke så relevant når det er snakk om en sommerjobb som går ut på å scanne papirer. Det eneste jeg fikk stotret frem var alt.
Et annet problem med intervjuene var at begge intervjuerne var kvinner med forholdsvis dype utringninger, og når de sitter rett fremfor deg og lener seg fremover for å skrive, kan man se litt av hvert. Hvor skal man se i slike situasjoner??? Man skal jo se på den man snakker til/hører på, men samtidig skal jo blikket holders opp, og da blir det lett til at man nistirrer på ansiktet. Jeg virket kanskje litt intens.
Uansett, i begynnelsen av mai fikk jeg tilbud om 3 jobber, 2 lagerjobber og en der jeg skulle kjøre ut "elefanter" (anonymisert) i varebil til butikker i hele Hordaland. Jobbene ble tilbudt meg av Kvinnejraft. Kjørejobben var den best betalte 120 "øre" i timen, mpt 110 for de andre, og dessutren avslappende, så jeg tok den. Eirikur Von Islandburg sa han skulle ringe i neste uke for å spikre avtalen helt. Jeg hørte ingenting, så 2 uker senere ringte jeg ham. Da fikk jeg beskjed om at "Jørgen" skulle ha ringt til alle, men at han måtte ha oversett mitt navn. Slikt kan jo skje tenkte jeg, alle har vel en Jørgen. Eirikur sa han skulle sende meg papirene i neste uke.
Så kom neste uke og jeg hørte ingenting. Da det var gått 2 uker ringte jeg ham igjen, og da sa han at elefantfirmaet ville ha meg på en pep-talk neste dag, 4 dager før jeg skulle begynne. Jeg sa OK, men tenkte at det var da svært kort frist. Da jeg kom til pep-talken fant jeg fort ut at det var snakk om et jobbintervju og ikke en peptalk. Jeg hadde tom klart å presentere meg for en av de ansatte som en som skulle begynne å jobbe der i neste uke. Lurt. Fordi jeg ikke hadde erfaring med varbiler, fikk jeg ikke jobben. Da jeg ringte til Kvinnekraft sa de at kunden hadde endret mening, og skulle ikke ha like mange. Det var vel derfor Kvinnekraft ikke ville sende meg papirene 2 uker tidligere. De hadde altså visst det, men ikke sagt til meg at jeg kanskje ville bli valgt bort. Dermed stod jeg uten jobb 23.6.
Jeg tenkte: heldigvis har jeg ikke fortalt Førstedivisjon herrer at jeg fikk en jobb, kanskje de har noe. Men neida. Har ikke hørt noe fra de, bortsett fra en mail som sa at nesten alle stillinigene var besatt. Har ikke fått mail om at alt var besatt, så de har vel ledige jobber som de ikke vil gi til meg.
Jeg handlet raskt, og kun 72t senere sendte jeg 10 søknader. Det viste seg at 5 jobber var besatt, selv om de fortsatt var utlyst, 4 har jeg ikke hørt fra, mens jeg ble kalt inn til 1 intervju hos ElektrisitetsKjøpmannen. Det gikk utmerket. Jeg svarte så bra på spm at han lurte på om jeg hadde salgserfaring, selv om han satt med CVen min og visste at jeg ikke hadde det. Dessverre var det 60 søkere til 3 stillinger, så selv om jeg svarte perfekt kom jeg ikke videre til andre runde.
Da jeg purret på Kvinnekraft, ringte Øivindur Hakkibakkur for å tilby meg en annen kjørejobb, men så trakk han tilbudet tilbake igjen. Så purret på på Eirikur igjen, og dagen etter ringte Øivindur og tilbød meg en jobb fra kl 7 neste dag. 15 timers varsel. Jeg måtte jo si ja, så 4.7 begynte jeg med tidenes mest utfordrende og utviklende og spennende og engasjerende jobb. Ja, nå kan du lure. Nettopp, du har helt rett. Jeg skulle selvfølgelig sortere flasker!!! JIPPI!!!! Sortere flasker 8 t pr dag. Cola, Pepsi, Standard, standardvann og flaksker med runninger. For 12o øre timen. Fra kl 7.00. Betalingen er bra (bokstavrim), men jeg står rett opp og ned hele dagen, så slitsomt er det også. Det positive er at den er mye kortere enn kjørejobben, ferdig senest 27.6 mot 11.8 for elefantkjøringen, så det er egebtlig greit.
Håper dette har gitt et godt innblikk i hvordan man skaffer seg en soimmerjobb, og at jeg er et eksempel til etterfølgelse. God sommerjobb!

3 kommentarer:

Weinberg sa...

Får du 120 kronasjeenheter i timen for å sortere flasker? Ikke verst for en jobb som krever såpass innsikt.

Angående utringningen er det vel ikke så mye å gjøre - instinktene dikterer vel handlingen? Dersom det motsatte kjønn velger å bruke utringning må man forvente at de vet hva de går til.

Forresten er det vel riktigere å si at alle arbeidsplasser har en Jølle?

Erlend K sa...

Du verden.. Det var litt av et styr. Har ikke vært på noen jobbintervjuer ennå, så har jo ikke førstehånds erfaring, men jeg husker at Jørgensen (fra faddergruppa vår) på HRS, fikk spørsmål, jeg tror det var på intervjuet til PWC, hvorfor kumlokkene i gatene er runde og ikke firkantede. Tror ikke han kom på det riktige, men han fikk jobben.. :-)
(De ville vel vite om han var i stand til å tenke kreativt.) Men kjapt tenkt av deg å svare "alt"... ;-)

120 kr i timen er vel ganske bra, ja. Men jeg forstår meget godt at en bør ha kompensasjon for å stå rett opp og ned hele dagen. Jeg ble sliten av å stå og se på hele 17.mai-toget i Bergen.

Alle arbeidsplasser har nok en Jølle. Og om de ikke har det, så har de sikkert en eller annen toppsjef som ligner på han sjefen til Dilbert.. Jeg har noen historier om toppsjefer som ikke akkurat maksimerer profitten..

Dessuten må jeg få komplimentere på anonymiseringen. Veldig vanskelig å skjønne hvilke firmaer det dreide seg om.. ;-) (Men litt spent på hva du egentlig skulle kjøre ut... Der er ikke tankene mine helt med meg, dessverre..)

Dure Kmick sa...

Han er fornøyd med lønnen, men Kvinnekraft skal jo også tjene penger. Lurer på hva det hadde blitt om det hadde gått an å gå direkte til arb.giver.

Normalt går jo blikket litt her og litt der, men når så mye stikker frem er det jo klart hvor man ikke skal se. Vanskelig.

Jølle ja, den var ikke dum. Men han er jo ekstrem, gjør han noe bortsett fra å drikke kaffe? De andre snakker dessuten om en forferedelig lang manual Mikaj ikke har sett noe til. Jølle igjen?

Toppsjefer ja. Sjefen vår vil gi oss en ekstra pause, fordi de som er "inne" har det, men sjefene over ham gir ham ikke lov. De har bestemt det og da skal det være slik.

Elefanter. Hm. Kanskje han skulle presisert det bedre. Elafant-deler, passer vel bedre. Hjerter, lunger osv. En elefant er jo et firbent transportmiddel.